ČTENÁŘSKÁ DÍLNA
Ústřední činností v dílně čtení je - čtení. Každý žák by měl mít po ruce knihu, kterou si sám ke čtení zvolil. V dílně čtení se čtou celé texty - celé knihy, celé povídky, celé básnické sbírky apod.
Žákům je ponechán dvacetiminutový prostor na čtení. Následuje osobní záznam (vlastní reakce) na to, co každý přečetl. Osobní záznamy následně sdílejí v menších skupinách, kde si o textu povídají.
Každý osobní záznam:
- má být osobní reflexí přečteného, nikoli převyprávěného textu
- by měl nastínit, co text pro nás znamená, měl by ho interpretovat z vašeho osobního hlediska a prožitku
- měl by obsahovat hodnotící výroky jako: „Mám tuhle knihu rád, protože…“ anebo: „Tento text je přínosný, protože objasňuje…“ nebo: „Nemůžu s autorem souhlasit, neboť…“
Pravidla dílny čtení:
- 1. Čti po celou dobu.
- 2. Nikoho nevyrušuj.
- 3. Žádné přestávky na toaletu a pití.
- 4. Vyber si text nebo knihu na čtení před začátkem čtenářské dílny.
- 5. Během minilekcí naslouchej.
- 6. Buď připraven podělit se o svou četbu, když budeš vyzván.
- 7. Můžeš při čtení sedět tam, kde se dobře cítíš.
Dílna čtení se zavádí postupně! Její úroveň a forma je závislá na věku žáků.
Dílnu čtení zařazujte do výuky alespoň jedenkrát týdně, lépe častěji. Výzkumy dokazují, že pouhých dvacet minut soustředěného čtení denně zlepšuje významně čtenářství žáků.
zdroj: Příručka VII – Dílna čtení (RWCT,2007)